بین‌المللی‌سازی برنامه درسی در آموزش عالی ایران؛ چالش‌ها و فرصت‌ها
کد مقاله : 1083-IHECONF
نویسندگان
ساسان رضائی *1، رحمت اله اللهیاری2
1دانشجو
2استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
چکیده مقاله
بین‌المللی‌ سازی آموزش عالی در سالهای اخیر به یکی از مهم‌ترین موارد مورد بحث در حوزه آموزش عالی تبدیل شده است. این پدیده تمامی ابعاد و کارکردهای آموزش عالی(آموزش ، پژوهش و خدمات)را تحت تاثیر خود قرار داده است و به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام‌های آموزش عالی و دانشگاه‌ها تبدیل شده است. بین‌المللی‌ سازی در جنبه‌ های مختلف آموزش عالی نیاز به مطالعه و اقدامات مناسب و کارامد دارد. در این میان برنامه درسی به عنوان مهم‌ترین عنصر در این فرایند نقش کلیدی را ایفا می‌کند و به طبع مرور مطالعات این حوزه بسیار هائز اهمیت است. از این رو در این مقاله سعی بر آن است تا با مرور پژوهش‌های انجام گرفته در حوزه بین‌المللی‌ سازی آموزش عالی و به طور اخص برنامه درسی به مبانی نظری این حیطه و تعریف و شفاف سازی واژه‌ها که نقش مهمی در درک این تحول که قدم اول در جریان بین‌المللی‌ سازی می‌باشد، پرداخته شده است. در ادامه موانع و چالش‌ هایی که آموزش عالی ایران در این مسیر با آنها روبه‌رو است، مورد بحث قرار گرفته است و در انتها تلاش شده است با توجه شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی منحصر به فرد حاکم بر کشور و آموزش عالی و فرصت‌های موجود راهکارهای عملی در چهار بعد(علمی و آکادمیک، فرهنگی، سیاسی-منطقه ای و قوانین و مقررات)ارائه شود.
کلیدواژه ها
آموزش عالی، برنامه درسی، بین‌المللی‌سازی، راهکارها
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر