بررسی عوامل موثر بین المللی سازی برنامه درسی آموزش عالی ایران
کد مقاله : 1007-IHECONF
نویسندگان
رضا میرعرب رضی *1، لیلا رضایی طالش2، سیدحسین مصطفی نژادموسوی3
1گروه علوم انسانی _ دانشگاه مازندران _ بابلسر
2گروه علوم تربیتی / دانشگاه مازندران / رشته برنامه ریزی درسی
3کارشناسی ارشد جامعه شناسی _ آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل پیشران و بازدارنده ی بین المللی سازی برنامه درسی آموزش عالی ایران بود. روش انجام مطالعه این پژوهش کیفی و براساس نظریه داده بنیاد بوده است. برای گردآوری داده ها از مصاحبه ی با خبرگان و متخصصان حیطه ی برنامه ریزی درسی بین المللی استفاده شده است. نتایج این مطالعه به طور کلی در دو قسمت نشان داده شده است که اولاً موانع بین المللی سازی برنامه درسی آموزش عالی به ترتیب اهمیت عبارت اند از: فرهنگی - سیاسی، مالی، مدیریتی (اجرایی)، موانع انسانی و ساختاری. و دوماً عوامل پیشران برنامه درسی آموزش عالی نیز عبارت اند از: به کارگیری راهبردهای سیاسی - فرهنگی؛ حمایت کلان؛ نیروی انسانی؛ همگونی ساختاری؛ تغییر در پارادایم های فکری و گسترش همکاری های بین المللی دانشگاه ها.جهانی شدن و گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات سبب شده است که جهان مبدل به دهکده‌ی کوچک و دارای تعاملات فزاینده سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شود.
کلیدواژه ها
برنامه درسی، جهانی شدن، بین‌المللی، آموزش عالی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر